• Astrid Valen-Utvik

Forbrukermakt og sosiale medier

Jeg har flere ganger tidligere skrevet om mine opplevelser av butikken Home & Cottage på Alnabru i Oslo. Først skrev jeg om dårlig kundeservicen og at vi ikke fikk tilbud om hjelp noen av gangene vi var der. Så skrev jeg om at jeg sa ifra til de, at de tok det jeg sa til seg og lovet bedring. Og videre skrev jeg om at jeg var veldig fornøyd med servicen deres.

I dag kom jeg over Aftenpostens bilag, som var Home & Cottages nye katalog. En glede i seg selv, da jeg stadig vekk finner mange fine ting der som jeg ønsker. Katalogen inneholdt mange perler som gjør at jeg vet jeg kommer til å ta meg en tur i den nærmeste fremtid.


Videre i teksten blir de personlige og takker noen som tok turen til Oslo fra Røros og noen som kom fra Stockholm. Selvfølgelig kan dette være ‘fiktive’ historier, jeg er ikke fullstendig naiv, så jeg ser det er en mulighet for at disse ‘solskinnshistoriene’ kan være diktet opp. Men, jeg velger virkelig å la tvilen komme de til gode. Jeg tror på historiene deres.


Men de skjønner også at det finnes en verden utenom disse tradisjonelle mediene. En verden med dialog og interaktivitet. Det sies at det koster mye mer å løpe rundt og få nye kunder, enn å pleie og beholde de du faktisk har. Om man steller pent med de kundene (og besøkende) man faktisk har, de som faktisk har tatt turen til butikken, så tror jeg det skaper nye kunderelasjoner med en allerede positiv innstilling til firmaet. De har hørt av sine venner, lest på en blogg eller på annen måte fått en anbefaling. Den slags markedsføring mener jeg er helt unik.

Det at Home & Cottage surfer på nettet og googler firmanavnet sitt, er bra – men det er selvfølgelig ikke det eneste de kan gjøre. De kan gjøre som Komplett.no gjorde da jeg skulle kjøpe meg ny pc. Jeg twitret (For dere som ikke kjenner dette begrepet: Jeg skrev på tjenesten twitter.com en slags ‘statusoppdatering’ à la den man legger ut på facebook) i forkant av mitt pc-kjøp. Jeg skrev at jeg trengte pc, at jeg hadde funnet den-og-den aktuelle, spurte om folk hadde tips og råd. Og til slutt twitret jeg at jeg hadde funnet en pc på komplett.no som jeg kom til å kjøpe. Noen dager etter at jeg hadde fått pcen min, fikk jeg en melding av Komplett.no på twitter, hvor de lurte på om jeg var fornøyd med pcen min og om alt hadde gått bra. Fantastisk! De følger meg opp. Jeg måtte ikke oppsøke de, men de oppsøkte meg – kun for å sjekke om alt var greit. En fornuftig investering i tid, mener jeg.

Det finnes alltid utviklingsområder og ubenyttede muligheter. Det er det som er så fantastisk med denne teknologiske, interaktive verden – den fremmer dialog, gode anbefalinger og delte meninger.

Og ikke minst; Den gjør vår forbrukerkraft sterkere! Så folkens, bruk kraften deres. Si ifra, krev bedring, ros forbedringer og del erfaringerene deres med omverden. På den måten får bedriftene mer kontakt med de som virkelig vet hva som trengs og vi forbrukere hjelper butikker å bli bedre, som igjen -forhåpentligvis!- gjør at vi får beholde gode butikker lenger. Å ta markedsandeler er vanskelig i dagens marked (kunne med interaktivitet ha reddet Fryd fra konkursen?) og jeg tror mange bedrifter må gjøre som Komplett.no og Home & Cottage gjør. De må bli mer bevisst på forbrukerene og de må ville vite hva de mener. Finnes det bedre og mer økonomisk fornuftig måte å finne ut dette på enn ved å benytte sosiale medier?

Spørreundersøkelser i tradisjonell forstand håper jeg blir temmelig passè i fremtiden.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Abonner på nye blogginnlegg:

©2021 by I just had to tell you so // Astrid Valen-Utvik.