• Astrid Valen-Utvik

Bloggen blir universitetsmateriale!

Nylig ble jeg kontaktet av Jill Walker Rettberg (@jilltxt) med en litt pussig forespørsel. Hun hadde kommet over bloggen min da hun skulle søke etter oppskrift på ripsgele og hadde blitt sittende å lese både ripsoppskriften og en god del annet.

I slutten av august skal hun begynne å undervise i et nytt studie ved Universitetet i Bergen, kalt Kommunikasjon i Sosiale Medium, og hennes forespørsel gikk ut på at hun gjerne ville bruke meg, min private blogg og min vei til det som nå har litt mitt levebrød, VU, som et casestudie på kursets første forelesning.

Jeg synes det hele er en smule uvirkelig… At mitt lille ‘prosjekt’ med en mail til Home&Cottage med noen punkter jeg mente de kunne gjøre i forbindelse med kommunikasjon i sosiale medier, via at jeg startet mitt eget firma og nå utvider og gjør det til familiebedrift for min mann og jeg, til at dette nå å bli et case som noe vil snakke og forelese om.

Det er bare å innrømme det; Dette er utrolig gøy!

Det er veldig stas å se at noen er interessert i det jeg har gjort og hvordan jeg har gjort det, og det er gøy å se at prosessen og måten jeg har gjort dette på kan brukes til noe så konstruktivt som å dele det med unge, lovende studenter som sikkert kommer til å prege sosiale medier i årene fremover.

Jill har skrevet et blogginnlegg på kursets blogg om mitt firma og om veien til å bli konsulent i sosiale medier og det var helt underlig å lese hennes oppsummering av denne prosessen. Selv føler jeg at jeg ikke har hatt tid eller anledning til å reflektere spesielt godt over hva jeg har gjort, tiden det har hatt og stegene jeg har vært innom på denne veien. Når hun oppsummerte det hele, fra januar til august, i sitt blogginnlegg – så fikk jeg en helt annen oversikt selv enn jeg har hatt tidligere. Det var rart å lese, men helt klart på en god måte! Jeg ble rett og slett litt stolt, i tillegg til at jeg fikk behov for å dobbeltsjekke med meg selv; «Nå ble dette veldig ekte, ordentlig og offisielt – noen vil snakke om firmaet ditt og bruke det som et eksempel, så er du helt sikker på dette nå da, at det er på ekte?» Men ja, jeg er helt sikker. Så sikker som man noen gang kan være på en forretningside, på et prosjekt og på en strategi. Og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Jeg er ikke i tvil om at det å dele prosessen med dere fine folkene som leser denne bloggen, har vært veldig lurt for min egen del. Jeg får skrevet av meg tanker, undringer, problemer, utfordringer, gleder og spørsmål – og jeg får utrolig mye tilbake fra dere som leser! Noen kommenterer med gode råd, tips og innspill på hva jeg kan og bør gjøre i forbindelse med etablering av eget firma. Noen sprer mine skriblerier videre til sine lesere eller sine følgere og gir meg dermed et lite klapp på skulderen ift at det jeg har skrevet har vært verdt å lese. Det er er rett og slett ingen tvil om at dere lesere og dere som kommenterer mine innlegg har vært med på å gi meg den nødvendige selvtilliten som trengtes for å etablere VU og komme igang som jeg gjorde. Så igjen – tusen takk til dere for det, og ja – jeg kommer til å fortsette med mine skriblerier på denne bloggen og håper dere henger med som lesere.

En annen fin side ved at jeg har blogget om det å etablere nytt firma, det å starte for seg selv og sosiale medier som fagområde, er at jeg stadig får tilbakemeldinger på at det har vært lærerikt og til og med inspirerende for andre å lese om. Akkurat det er selve kjernen i sosiale medier etter mitt syn; vi deler av det vi kan og det vi interesserer oss for, for da vil det alltids finnes noen som har nytte av det vi deler – ergo har verdiskapning funnet sted. Jeg lærer ekstremt mye av å lese andres blogger, av å følge venner og kjente på facebook og på twitter – det er enorme mengder med informasjon som leveres i statusoppdateringer og blogginnlegg hver eneste dag. Og på grunn av at vi alle gjør den ‘lille’ jobben, hver på vår kant, så blir mitt nyhetsbilde, mitt informasjongrunnlag, satt sammen på en sånn måte at jeg føler meg sikker på at hodet mitt fylles opp med ny kunnskap hver eneste dag. Og forhåpentligvis klarer jeg å fylle på noe i noens hode også.

Jeg er utrolig spent på om jeg får noen tilbakemeldinger eller kommentarer etter at Jill har satt igang med sine forelesninger i Bergen. Strengt tatt kunne jeg tenke meg å snike meg inn på den konkrete forelesningen, sittet helt bakerst, helt musestille – for å se og høre hva studentene sier og kommenterer. Har de tro på forretningsideen min? Tror de sosiale medier blir egne stillinger i bedriftene eller at det blir inkludert som oppgaver hos eksisterende stillinger? Blir markedet mettet av konsulenter som skal fortelle de hvordan og hvorfor de bør bruke sosiale medier?

Uansett ønsker jeg Jill lykke til med studiet og forelesningene og takker for at hun trekker frem denne lille bloggen som eksempel til diskusjon.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle