top of page
  • Forfatterens bildeAstrid Valen-Utvik

Treg reise – tid til tålmodige tanker

Oppdatert: 29. nov. 2020

Se for deg time etter time etter time – med uavbrutt ro.


Ro. Uavbrutt. Kun akkopagnert av en jevn dur langt der bak i bevisstheten, som et bevis på at du faktisk forflytter deg og er på reise. På den måten vet du at du allerede faktisk gjør noe, bare ved å være tilstede der du er. Noe skjer. Men, i tillegg til å reise, på en måte som gir uavbrutt ro i time etter time, har du dermed også muligheten til å tenke lange tanker. Du vet, de tankene det er så vanskelig å holde fast ved lenge nok i hverdagen, til at man faktisk får tenkt de ferdig?


Kanskje du vil tenke lange tanker om spennende jobbprosjekter du har utsatt alt for lenge, eller bruke tiden til private prosjekter, som å lese en bok, skrive et dikt eller endelig få laget det fotoalbumet til ungene. Nå har du time etter time etter time tilgjengelig uten at mailer tikker inn, uten at det varsles om nye kommentarer på Facebook og uten at noen roper «Mamma, jeg må tisse». Ja okay, nå er det i grunn en god stund siden våre Arvinger har varslet om toalettbesøk, men du skjønner hvor jeg vil hen.

Deilig å utfordre etablerte sannheter

EkteMannen (og kollegaen min) og jeg er for øyeblikket på vei tilbake fra en jobbreise til Riga i Latvia. Jeg ble engasjert til å holde en workshop der, i ca 3 timer, for et norsk selskap som jeg har gjort noen oppdrag for tidligere. Og, strengt tatt; et oppdrag på 3 timer kunne i grunn blitt fikset på én litt lang dag, med et tidlig fly direkte fra Oslo til Riga og et sent fly hjem, fra Riga og rett tilbake til Gardermoen, Oslo.


Men, det første jeg tenkte da jeg fikk det oppdraget, var; går det tog dit, tro?


To trøtte typer er like blide, for de vet å sikre seg god kaffe – uansett. 

Moderat vilje til å fly

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke elsker å fly (det ble sånn etter at jeg fikk barn), men jeg flyr om jeg må. Jeg har nemlig et par regler for meg selv, som jeg er ganske sta på, i forbindelse med jobb. Den en er at jeg ikke kan si nei til et oppdrag eller en henvendelse kun fordi det høres for skummelt ut. Da skal jeg heller brette opp ermene og tenke at jeg utfordrer komfortsonen min når jeg takker ja, og at jeg garantert blir en haug av erfaringer rikere. Den andre reglen er at jeg ikke sier nei til et oppdrag kun fordi det vil kreve at jeg må fly dit. Om jeg ikke hadde hatt den sistnevnte regelen, hadde det nemlig betydd at jeg har flyskrekk, noe jeg absolutt ikke vil ha. Om jeg hadde takket nei til et oppdrag fordi jeg måtte fly, ville det betydd at jeg legger begrensninger på livet mitt på grunn av flyvning, og det vil jeg ikke. Men, nok om fly.



Når man gir seg seg litt mer tid, så rekker man mange gode og fine måltider. 

Jeg elsker å ta tog!

Sånn helt på ekte. Lenge før det fantes #flyskam og lenge før det nå nærmest er moderne å ta tog. Misforstå meg rett; jeg elsker å ta tog, og jeg er veldig, veldig glad for at det er miljøvennlig. Det har i grunn nå blitt en ekstra god grunn for meg til å velge tog som alternativ, og at jeg tillater meg selv å jobbe litt hardere for å få det til, for såpass bør vi gjøre for miljøet, mener jeg. Men, jeg skal innrømme at jeg synes det er ganske deilig at det nå rett og slett sees på som litt mer positivt at man tar tog – og at folk ikke kun tenker at det er voldsomt ueffektiv bruk av tid.


Takk for at jeg fikk muligheten til å ta en treg reise til Riga, kjære NBBL! 

Da oppdraget i Riga dukket opp, så jeg for meg at det skulle bli en ganske umulig oppgave å komme seg dit uten å fly, men jeg skulle i hvert fall gi det et realt forsøk. Mye av grunnen til at jeg tenkte at det faktisk kunne være en mulighet, skyldes den fantastiske Facebookgruppen Togferie. Gruppenavnet lyver i grunn litt, for det er ikke bare ferieturer som diskuteres der, og nettopp det at folk fortalte om togturer både langt nedover i Europa, i Asia og i grunn; rundt omkring i hele verden, både som ferie og som jobbreise, gjorde at jeg tenkte at det var verdt å sjekke ut denne reisen for meg også.


Da jeg googlet for å se om man kunne finne alternative reisemåter til Riga, dukket følgende mulighet opp; tog til Stockholm, og båt fra Stockholm direkte til Riga. Okay, det vil ta en god del flere timer enn om man skulle flydd, men man blir i grunn litt ‘lurt’ av å se på antall timer på reise som oppgis i slike oversikter. 5,5 time med tog til Stockholm, vente i Stockholm i 4-5 timer, så båt fra Stockholm til Riga, med avgang kl 17 og ankomst kl 11 morgenen etter. Og så omtrent tilsvarende samme vei tilbake. Det blir veldig mange timer på reise! Som arbeidstaker er det kanskje vanskelig å se for seg at man kan forsvare en så lang reisevei? Ikke nødvendigvis!

Fleksibel arbeidsplass

Er man er sin egen arbeidsgiver, som vi er, og har en jobb med oppgaver man helt fint kan ta med seg på reise, er det ingen sak å ta jobben med på reisen! Jeg forstår naturligvis at dette ikke gjelder alle yrker, men det er i grunn stadig flere av oss som jobber med datamaskin som arbeidsverktøy. Som i utgangspunktet har en pult og en kontorstol som arbeidssted, og som har arbeidsoppgaver som fint kan løses på et annet sted enn der vi vanligvis sitter, fordi vi har internett, vi har ting som skal skrives, behandles eller vurderes. Og det kan gjøres, ofte med stort hell, mens man er utenfor kontorets faste fire vegger.


En hyggelig kafé, med eller uten internett, er alt vi trenger for å få gjort en hel haug med jobb

Strukturert og disiplinert

Man trenger å være litt strukturert og disiplinert om man skal få gjort mye jobb på reise på denne måten, og det krever litt planlegging. Når jeg skal på lengre reiser som dette, sørger jeg for at jeg vet hvilke oppgaver jeg skal gi meg i kast med og jeg sparer gjerne opp endel oppgaver som passer bra til en slik måte å jobbe på. Det er nemlig ikke ‘hverdagsjobbingen’ med å svare mailer og gjøre mine daglige todo’s jeg gjør på reiser som dette. Det er gjerne større prosjekter, som kanskje har blitt flyttet og flyttet på til vanlig, fordi nettopp alle mailene og all hverdagsjobbingen, spiser opp både tiden min – og fokuset mitt.


Lengre dokumenter som skal leses, prosjekter som skal beskrives, blogginnlegg som skal skrives eller leses over. Et potensielt bokprosjekt som skal jobbes med og et prosjektdokument som venter på min tilbakemelding for å komme videre til neste fase. I all hovedsak strukturerer jeg på følgende måte; jeg avgjør hvilke oppgaver jeg skal prioritere på denne reisen, og jeg sørger for at jeg har det jeg trenger for å få jobbet med disse. Det er eksempelvis smart å lagre ting lokalt på datamaskinen, sånn at du ikke er avhengig av internett for å kunne jobbe (for det er absolutt ikke alltid tilgjengelig på denne type fremkomstmidler).


Vi fikk oppdaget både regnbue og fine planter mens vi vandret gatelangs i Riga

Uavbrutt arbeidstid burde vært på blå resept

Å få jobbe med prosjekter som krever time etter time med ensidig fokus, ikke avbrutt av andre enn noen som spør om du vil ha påfyll i kaffekoppen din, det er rett og slett helt nydelig. Det er noe vi ikke tar oss alt for ofte tid til, i nåtidens hektiske hverdag. Vi forventes å løpe fortere og fortere, få unna lange rekker av oppgaver hver eneste dag, og om vi ikke har svart på en mail sånn omtrent før den har nådd mailboksen vår, skal du ikke se bort ifra at du får en purring på sms; «Har du sett på mailen min?»  


Jeg tror det er viktig at vi holder på disse langdryge timene og skaper lommer hvor det er lov å være litt langsom. At vi tillater oss å finne denne typen avbrekk i livene våre, for å faktisk finne tilbake til kreativiteten vår. Finne igjen tålmodigheten, få tenkt noen originale tanker og til og med tatt et skikkelig blikk på prioriteringene våre. At vi ikke må underholdes og utfordres og engasjeres hvert eneste ledige minutt av dag ut og dag inn.


Jeg mener vi bør kunne tåle å sitte 5-6 timer på tog, uten at vi går av hengslene av den grunn. Vi bør se på en overfart gjennom natten, uten internett,  hvor vi legger oss i én hovedstad for så å våkne opp i en annen, som akkurat det det er; rett og slett ganske magisk.


Man føler man blir tatt med mange tiår tilbake i tid, når man kikker inn hemmelige portrom i Riga

Så – hva valgte vi og hvordan ble vår reise til Riga?

Vi tok tog fra Oslo til Stockholm, og deretter båt fra Stockholm til Riga. Vi valgte direktetog fra Oslo til Stockholm, for litt av poenget er jo nettopp at det skal være uavbrutt reisetid, og buss-for-tog på deler av strekningen gir ikke helt den samme arbeidsroen, kan man si. Ettersom det skulle klaffe med båtavgang fra Stockholm, endte vi opp med å kun ha ett alternativ for togavgang, som igjen betydde at vi måtte dra hjemmefra kl 04.30, for å rekke et tog cirka kl 6, mandag morgen. Særs tidlig, men jammen får man gjort mye om man kommer seg opp tidlig! 😉


Vi kom til Stockholm ca kl 11.30, og hadde noen gode arbeidstimer på kafé der, før vi dro til havna og seilte med Tallink kl 17 fra Stockholm til Riga. Vi ankom Riga kl 11, og hadde spist både middag og frokost ombord, i tillegg til at vi fikk handlet litt i taxfree-shopen. Er jo ikke bare på flyplasser de har slikt. Vi hadde totalt brukt litt over et døgn på reisen, men virkelig helt uten å overdrive; jeg fikk jobbet minst 12 timer på turen fra Oslo til Riga – altså langt mer enn en full, vanlig arbeidsdag.

Vi reiser nå samme rute hjem igjen. Vi seilte fra Riga kl 17.30 torsdag ettermiddag og ankom Stockholm kl 10.30 fredag morgen. Vi tok oss tid til litt shopping i Stockholm, før vi satt oss ned med noen timers jobbing. Deretter kom vi oss på toget som gikk fra Stockholm ca kl 15. Og her sitter vi nå. Vi har 6 timer med ro foran oss. Ro til å fullføre dette blogginnlegget, ro til å jobbe og ro til å lese litt i boken jeg holder på med. Ro til å kjenne ekstra godt på savnet etter de tre Arvingene som jeg gleder meg glugg til å se igjen der hjemme.


Overnatting og frokost, både på fint hotell i Riga og ombord Tallink Silja Line

Så mye mer man opplever på denne måten!

Vi har sett både norsk og svensk natur, i det vi har sust avgårde med toget. Vi har lært at selv de gamle togene til SJ, har gode, brede og behagelige seter, men at de ikke har like god bookingtjeneste som VY, så man får ikke nødvendigvis like enkelt seter sammen – men alt ordner seg, likevel! Vi har sett den stockholmske skjærgård bade i sol, på utseiling og innseiling til Stockholm. Vi har erfart at å seile Stockholm-Riga jammen er så godt som det samme som å reise Oslo-København med DFDS – båtene var omtrent like (selv om Tallink henger noen tiår bak DFDS med hensyn på innredning).


Det var virkelig en magisk stemning i gamlebyen i Riga

Vi har hatt tid til å bli litt kjent med Riga – en by vi aldri har vært i før, og har kunne tatt oss tid til å nyte deilige middager, vandre gatelangs i gamlebyen og til å bare slappe av og kose oss sammen. I tillegg til dette har jeg fått unna mye jobb som har gnagd meg lenge, sånn at hodet kjennes lettere når jeg nå snart kommer hjem, enn det var da jeg dro. Jeg har stirret ut på solen som var i ferd med å gå ned i havet for kvelden, og jammen kom jeg på hva navnet på vår nye podkast skal være, der jeg satt og trodde jeg tenkte på omtrent ingenting.


Og jammen har jeg fått skrevet et nytt blogginnlegg på denne lille, rare bloggen her også…


En særs vellykket tur, det sier vi oss godt enige om at dette har vært!

❤︎

Vil du være sikker på at du får med deg mine nyeste innlegg, hvor enn sporadisk de kommer, anbefaler jeg at du følger facebooksiden til bloggen

Følg meg gjerne også på instagram / snap: @ astridvu. 

15 visninger0 kommentarer
bottom of page