• Astrid Valen-Utvik

Om å gifte bort sin baby

En epoke er snart over.

En begynnelse, en vanvittig utvikling og mange fantastiske muligheter. En reise, et prosjekt, en fantastisk lekeplass. En idé, en gjeng nydelige mennesker og flust av engasjement og pågangsmot. En forelskelse, en evigvarende beundring og en fantastisk erfaringbase. En perfekt start, en god døråpner …men like fullt; en dør som nå snart skal lukkes.

Det som nå i desember tar slutt, er at vårt lille VU ikke lenger skal representere Home&Cottage i sosiale medier. Noen av dere lurer nå kanskje på hva i all verden innledningen over har med den saken å gjøre, men for meg har den alt med det å gjøre.

Det å få oppsigelsen fra Home&Cottage, overlevert i et møte i slutten av august av samme mann som signerte den aller første avtalen VU noen sinne har laget, det var rett og slett veldig vemodig. Oppsigelsen ble overlevert med fantastiske go’ord om jobben vi har gjort i nå tre år, og det ble også forklart at avgjørelsen som var tatt, var basert på mulighetene vi hadde vist og skapt for Home&Cottage i sosiale medier. Home&Cottage hadde sett alle fordelene sosiale medier ga dem, og ønsket å ta dette videre, til et nytt nivå. De ville ansette en person som kunne gjøre dette på fulltid. En naturlig utvikling, og faktisk en stor milepæl for oss i VU – det er tross alt dette vi jobber for, det at kundene ser mulighetene og virkelig integrerer sosiale medier i virksomheten sin.

Like fullt; å få den oppsigelsen var utrolig vemodig og rart.



Etter en god del grubling har jeg kommet frem til hva jeg tror denne følelsen kan sammenliknes med;

det å gifte bort min førstefødte sønn til en fremtidig svigerdatter.

Våre Småtroll er enda for små til at dette er veldig aktuelt på enda en god del år, men jeg føler meg rett og slett litt mer forberedt på det hele nå. At jeg på et eller annet vis vet noe om det som kommer til å skje, om hvordan jeg kommer til å føle meg, når Småtrollene er klare til å forlate redet. Og bare så det er sagt med en eneste gang; det er ingenting galt med svigerdatteren Home&Cottage valgte å ansette. Tvert i mot; jeg kjenner henne faktisk fra før og jeg liker denne svigerdatteren godt, så det er ikke det dette handler om. Innerst inne vil jeg naturligvis heller ikke at babyen min skal være ensom og forlatt, boende hjemme hos meg for alltid, men allikevel; det er tross alt min aller første, lille baby det er snakk om her! Min baby som nå overleveres i armene til en annen kvinne.

Den nye svigerdatteren og Home&Cottage skal nå skape seg et nytt liv sammen, hvor de er de viktigste i hverandres sosiale medie-liv. De skal avdekke nye muligheter, erfare ny lærdom og antakelig skape helt avsidig mye gøy sammen. Mens jeg, den halvgamle moren og svigermoren, skal stå på sidelinjen og se på. Ettersom både svigerdatteren og Home&Cottage er veldig greie folk, blir jeg muligens invitert inn på en virituell søndagsmiddag i ny og ne. Og ettersom de er omsorgsfulle mennesker, spør de kanskje også den gamle svigermoren om et råd av og til, sånn bare fordi de vet hvor glad hun da vil bli. Og hvis det er noen tvil; ja, hun gamle svigermoren er meg.



Jeg er vanvittig stolt av hva VU og Home&Cottage har fått til sammen i sosiale medier. Jeg er stolt av viktigheten vi har fått spille i møbel- og interiørinteresserte menneskers digitale liv, av mulighetene vi har fått og mulighetene vi har tatt. Og jeg er stolt av hvilken posisjon vi har klart å skape oss, med forholdsvis begrensede midler. Men, jeg er kanskje aller mest stolt av å ha klart å «lure» så kloke menn som sjefene i Home&Cottage med på denne reisen, og det for tre år siden – i en tid hvor det ikke var veldig vanlig at bedrifter hadde et spesielt aktivt forhold til sin tilstedeværelse i sosiale medier. Jeg er også stolt, og glad, for at jeg klarte å «lure» med meg de vel så kloke, og uendelig kreative, innkjøps- og dekoratørdamene med på turen. Enkelte (det vil si én) av disse damene syntes nettbanken var litt skummel da vi startet å jobbe sammen – og en personlig tilstedeværelse på sosiale medier var en utopi for mange av damene. Og nå… Damene er igang med både Facebook, Instagram og Pinterest – og har blitt av den drevne sorten etterhvert. Slikt varmer mitt sosiale medie-svigermorhjerte, og gjør det litt lettere å gå videre. Jeg har lært dem det jeg kan, og kan nå la en flink svigerdatter overta.


Men – hvordan i alle dager ble dette så personlig?

Det er klart det automagisk er litt ekstra personlig med Home&Cottage, ettersom de var min aller første kunde. Jeg tror likevel at en av grunnene til at dette oppleves veldig personlig for meg, er på grunn av måten vi jobber med de største kundene våre. Vi jobber med disse kundene daglig, vi drifter deres tilstedeværelse i sosiale medier – og vi er disse merkevarene sin stemme i sosiale medier. Vi jobber dermed ikke kun kampanjebasert, eller på og av etter som ting dukker opp, men med en hverdagslig kontinuitet. Vi jobber rett og slett med hverdagen til kundene våre, og jeg tror at om man kjenner hverdagen til hverandre, så blir man raskt godt kjent. Og er man godt kjent, blir det personlig.

Når man jobber med sosiale medier for en merkevare, involveres man fort med de aller fleste delene av virksomheten. Man får snakke med ledelsen, for å sikre at beslutningene er forankret der de bør være. Man får involvere seg i de kreative og administrative prosessene, og man får også bli kjent med det siste leddet ut mot kundene, og utfordringer og gleder man finner der. Dette betyr at man blir kjent med virksomheten som en helhet, med alle dens muligheter og utfordringer – og da blir man involvert og engasjert, også personlig. I hvert fall blir jeg det, men jeg håper ikke det er unikt for meg og VU. Jeg tror nemlig det er helt avgjørende for å gjøre en god jobb på vegne av, og som stemmen til, en virksomhet i sosiale medier.

På denne måten har vi jobbet med Home&Cottage nå i tre år, og da er det klart man blir godt kjent. Det er klart det blir personlig. Og sånn vil jeg også at det skal være. Ettersom vi også jobber sånn med nille, Fargerike, VIA Tours og flere andre, gikk det brått opp et lys for meg akkurat nå; jeg har muligens flere svigerdøtre i vente i fremtiden! Jaja, det får vi håndtere når den tid kommer…

Enn så lenge skal vi jobbe ut november med å overføre mest mulig kunnskap over til Home&Cottage og min nye svigerdatter (du kan lese mer om henne på Home&Cottage-bloggen, flink er hun!), og så skal jeg naturligvis gå shoppingbananas i en eller flere av de fine butikkene deres, før mitt rabattkort går ut på dato 😉 De har jo Norges fineste butikker fyllt opp med varer som alle som en kan skli rett inn i vårt hjem og interiør. En slags «effekt» av at min historie med Home&Cottage startet som kunde med et helt hus klart til å bli fyllt opp av en ny stil – og du kan lese mer om denne historien under her om du vil.

Jeg må si jeg gleder meg til å følge med på Home&Cottage i tiden fremover, for jeg er sikker på at vi bare har sett begynnelsen på hva den kreative og flinke gjengen der kommer til å få til. Både med nye butikker, nye konsepter, nye leverandører, nye butikkdekorasjoner, nye varer – og naturligvis; nye sprell i sosiale medier!

Med en såpass stor kunde ut av VU sin portefølje, kunne vi naturligvis blitt bekymret for hvordan vi skal fylle tiden fremover, men vi er så vanvittig heldig stilt! Tiden er allerede fyllt opp med nye og spennende kunder og prosjekter, så veien fortsetter videre, også for lille VU.

Tusen takk for turen, Home&Cottage

– og spesielt takk til;

Jon, Tor, Hanne, Gunn, Roar, Kaj Roger, Therese,

Tina, Lene, Lene, Kristin, Christine og Ida!

Dere har vært helt fantastiske –

vi kunne rett og slett ikke fått en bedre første kunde!

Et eksempel på at dette er en kunde som jeg har blitt godt kjent med i løpet av disse tre årene, og visa versa, finner dere på bildene i dette innlegget. Det er nemlig bilder av den fantastiske avskjedsgaven jeg fikk av dem. Innkjøperene var på en av sine mange reiser, denne gangen til Paris, kom over bøkene og kontorrekvisitaen, og tenkte på meg. Jeg som elsker denslags! En bok med plass til iPhone inni? En fin og kjekk kalender, med praktisk ziplock-lomme? En minnepinne formet som en gammeldags nøkkel? En notatbok med herlige franske ord og MERCI stående på forsiden? En nydelig lykt? Et fantastisk hyggelig kort med personlig hilsen fra den fine gjengen? Jeg elsker alt sammen!

TUSEN TAKK!

Vil du vite mer fra historien om hvordan Home&Cottage og jeg ble et par?

Home&Cottage var den aller første kunden VU fikk. Faktisk var sjefene i Home&Cottage svært delaktige i etableringen av VU. EkteMannen og jeg skulle flytte tilbake til mitt barndomshjem på Nesodden, etter ti år i hovedstaden. Våre møbler fra IKEA hadde nå tatt sine siste sukk og vi hadde behov for en virkelig fornyelse og oppgradering. I januar 2009 besøkte vi den nyåpnede Home&Cottage-butikken på Alnabru, og falt pladask for stilen, møblene og innredningen i denne butikken. Men, vårt første besøk her ga oss en erfaring med dårlig service, og jeg skrev et blogginnlegg om dette da jeg kom hjem. Vi sa ifra, servicen ble en helt annen – og vi handlet flust av fine møbler som vi fortsatt er veldig glade i. I inspirasjonsmagasinet Home&Cottage ga ut i juni 2009, viste de at de hadde fulgt med på omtalen i bloggverden, og takket noen utvalgte bloggere spesielt og ved navn, for ris og ros de hadde fått. Min blogg var da nevnt, og jeg blogget om at jeg syntes de viste strålende tendenser i sosiale medier – og begynte å fundere videre på hva de kunne gjøre og hvilke muligheter de ville få, om de bare var tilstede selv i sosiale medier.

Etterhvert hadde jeg fått frem en del ideer jeg tenkte de kunne få, og sendte avgårde en mail. De takket for mailen og ideene, men sa de var såpass nytt selskap enda, at de ikke hadde ressurser til å håndtere noe slikt. Da våknet businessAstrid til liv for fullt, for jeg kunne jo gjøre dette for dem? Tenk for en fantastisk jobb det ville vært! Hos Home&Cottage, med noe så fantastisk som sosiale medier… En drøm! Jeg hadde en jobb fra før, men jeg var hjemme i fødselspermisjon med vår lille prinsesseSmåtroll – og jeg var mer enn klar for nye utfordringer, så dette passet virkelig perfekt! Ja, bortsett fra for Home&Cottage da, for de hadde ikke midler til en slik stilling i oppstarten. Og brått ble ideen om å starte eget selskap født. Home&Cottage ville gjerne være første kunde, de drodlet gjerne med meg om navnvalg på mitt nye firma – og administrerende direktør i Home&Cottage fungerte rett og slett som en slags mentor for meg i ny og ne, noe en nystartet gründer naturligvis satt umåtelig høyt.

Så da var vi igang da. En forsiktig start som har eksalert fortere enn noen kunne ant – og enda er det ikke slutt.

Hverken for Home&Cottage eller VU, selv om vi nå fortsetter hver for oss.

0 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle