Man gjør kanskje ikke slikt lenger, setter fjær i hatten til folk. Kanskje har man aldri bedrevet slikt heller, men jeg velger å bruke uttrykket allikevel. Jeg ser for meg at det å sette en fjær i hatten betyr at man føler seg stolt. At man har lyst til å synes, man har gjort noe fint eller oppnådd noe bra – og man unner seg selv å være lite norsk og late som man ikke er preget av Jante-loven. Det gjør naturligvis at man står laglig til for hugg, men det vet man og det er helt okay.
Jeg velger herved å sette en fjær i min egen imaginære hatt.
Årsaken til denne markeringen, er at mitt lille kjøkkenbordfirma, VU, har tatt et stort skritt. Dere som har fulgt denne bloggen en stund, vet at fra jeg startet opp i slutten av desember 2009 og til nå, har alt gått overraskende bra. Det begynte med at jeg la frem et case for én kunde, Home&Cottage som de satset på og trodde på, til at flere andre bedrifter tok kontakt og spurte om jeg kunne hjelpe de inn i sosiale medier også. I løpet av VU sitt første leveår, kom stadig nye kunder til, alt basert på kontakter, relasjoner og at folk så hva jeg gjorde i sosiale mdier. Ingen utgående telefoner hvor jeg måtte selge inn konseptet og overtale bedriftsledere om at sosiale medier var et lurt skritt videre.
Det synes jeg er utrolig gøy!
Det sier meg at sosiale medier er noe stadig flere får øynene opp for, stadig flere ønsker å se hva dette kan gjøre med deres kundekommuniksjon og stadig flere skjønner at dette kan være en kostandseffektiv måte å bedrive kommunikasjon, markedsføring og kundeservice. For å nevne noe. Jeg synes det er ekstremt gøy å se at mange bedrifter der ute ser at dette handler om kommunikasjon, om å svare, dele og inkludere, fremfor kun å utvikle tekniske løsninger og fancy kampanjer.
Å få vakre blomster av fin søster for å ha signert avtalen, er en super bonus!
I oktober / november i 2010 hadde jeg såpass mye å gjøre i VU, at jeg kunne dele mitt enkeltpersonsforetak med min EkteMann. Det var mer enn nok oppgaver å dele på og både faglig og for vår familie med tre Småtroll, ble dette en naturlig, viktig og riktig avgjørelse å ta. Det har ingen av oss angret et sekund på! EkteMannen tar nå stadig større del i VU og basert på min tanke om at man ikke trenger å være proff i sosiale medier, man trenger ikke kunne de tekniske plattformene ut og inn – så lenge man kan snakke med mennesker, man kan uttrykke seg og man er god på kundeservice, så var det ingen tvil om at EkteMannen passet godt inn som medlem nummer to i VU-familien.
Planlegging og struktur er viktig – og gøy!
Det gjorde at jeg fikk tid til å være kreativ. Fikk tid til å følge opp tråder jeg hadde måtte la ligge en stund, for det viktigste er naturligvis å hele tiden sørge for fornøyde kunder og god produksjon. Nå fikk jeg muligheten til å heve blikket og se fremover. Skulle VU vokse videre? Skulle vi ansette flere? Skulle vi si oss fornøyd der vi nå var? Eller var det mulig med en enda bedre løsning?
Det var det!
1. februar 2011 signerte vi avtale med reklamebyrået Schjærven. Dette er et byrå som har eksistert siden 60-tallet, startet av Far Schjærven, nå drevet av Sønn Schjærven. Byrået jobber med store kunder som ikke legger skjul på at alle markedsføring skal resultere i noe. «Salg kan kjøpes» står det under logen til Schjærven, og dette kan de. De produserer TV-reklamer, de kan PR, de kan digitale medier og de kan radio, tekst og mye, mye mer.
Sammen med Schjærven skal vi i VU nå kunne hjelpe deres kunder med å binde kommunikasjonen i ulike flater sammen gjennom sosiale medier. Vi skal vokse videre sammen med Schjærven, slik at vi nå kan ta på oss flere prosjekter, hjelpe flere kunder og bistå flere med våre tanker – slik at Schjærvens motto om at ‘salg kan kjøpes’ på en god måte kan sys sammen med å bygge langsiktige relasjoner til deres kunders markeder.
Vi mener at det ikke er noen motsetning mellom det å være tydelig på det at bedrifter ønsker økt salg på sikt og det å etablere gode relasjoner. Vi ser det tydelig på vårt arbeide for eksempelvis Home&Cottage og -nille; Våre følgere liker at vi deler inspirasjon, inkluderer de i avgjørelser, kommer med gode tips og lar de lære oss å kjenne, samtidig som vi kan fortelle de om våre produkter, våre tilbud eller vårt tankesett som bedrift.
Man kan feire gode resultater på ulike måter; jeg feirer med nye neglelakker!
Siden Schjærven er såpass stor bedrift, med godt over 100 ansatte, og siden de har mange og store kunder på sin oppdragsliste, så er det helt klart at det å jobbe med de, vil bli en stor omveltning for oss i VU. Vi har gjort det på den måten at EkteMannen fortsetter å jobbe fra vårt hjemmekontor, håndterer den daglige oppfølgeingen, gjør research og har hovedfokus på våre allerede eksisterende kunder. Jeg har fått kontorplass hos Schjærven i Bygdøy Allé og der kommer jeg til å være minimum to dager hver uke. Antakelig en god del mer. Jeg kommer til å bistå Schjærvens kunder og ansatt som best jeg kan – og det gleder jeg meg veldig til. Jeg har vært der en uke allerede og jeg stortrives! Fine, jordnære og dyktige folk, det er mitt inntrykk så langt! Og jeg trives med båt, trikk og spaserturer i området rundt Frogner og Solli plass. Så langt har jeg vært på kontoret der to dager og jeg har vært en dag på Facebook-seminar (det har jeg skrevet om på VU-bloggen).
Jeg føler meg sikker på at dette samarbeidet var et lurt skritt videre for VU.
Noen vil kanskje hevde at VU ikke lenger er det lille, sjarmerende kjøkkenbordfirmaet som det startet ut som. Det vil jeg faktisk hevde at vi fortsatt er. Vi er fortsatt opptatt av å de samme tingene. Vi tror fortsatt at sosiale medier i all hovedsak handler om kommunikasjon, å dele innhold og engasjere de som ønsker å følge bedriftene. Vi er fortsatt de som skaper innholdet til Home&Cottage, -nille, EOS, Pukka, Juke og andre. Vi er fortsatt tilgjengelige, fleksible og kreative. Vi er fortsatt de som jobber i all hovedsak hjemmefra for å investere i tiden med våre Småtroll.
Vi feiret signering av avtalen med Schjærven med deilig sushi sammen med søster og svoger!
Eneste forskjellen er at vi nå mener vi har funnet en god måte vi kan vokse videre, få jobbe med enda flere spennende kunder og prosjekter. Hjelpe flere bedrifter inn i sosiale medier på en best mulig måte. Uten at det skal gå på bekostning av kundene vi allerede har – og definitivt uten at det skal gå på bekostning av innholdet som leveres. Uten at tankene, konspetet og prinsippene forringes.
Sosiale medier er kommunikasjon, om enn på andre plattformer enn det vi er vant med fra tidligere. Det står vi for og det skal vi fortsette med. Men nå gjør vi det sammen med enda en ny kunde og denne gangen en stor kunde med flere store kunder i sin portefølje, altså Schjærven.
Vi gleder oss til fortsettelsen – og tenker nyte den fjæra som vi selv satt i hatten en liten stund til. Etterhvert skal vi brette opp ermene og jobbe hardt videre, men aller først skal vi danse i gatene med vår fine fjær.
Vi håper du vil danse sammen med oss!
(Bildene i dette innlegget er særdeles lite faglig relevante. Derimot er de ytterst personlig relevante, så derfor tar jeg de med. Jeg har feiret denne spennende utviklingen med sushimiddag, nye neglelakker og nytt system på arbeidstavlen vår. I tillegg har jeg fått vakre blomster av fin søster, som klapp på skulderen, og alle anledninger til å få fine blomster bør da absolutt vises frem?)
Comments